Імітаційно-ігрові ситуації на уроках іноземної мови
Принципи навчальних ігор
Особлива роль на уроках іноземної мови належить імітаційно-ігровим ситуаціям. В традиційному навчанні переслідуються чисто учбові цілі - запам'ятати, знайти зрозуміти, висловити. А гра цінна своєю мотивацією, особливим творчим, евристичним, партнерським перебуванням особистості, оскільки всяка гра є перш за все, і в першу чергу, вільна діяльність. «Гра за наказом - вже більше не гра». Гра неодмінно містить змагання і конфлікт, прийняття ролі і експертну оцінку результату. Це не просто модель життя. Вона до певної міри вища за буденне життя, оскільки робить явними її приховані сторони, загострює стан змагальності, у тому числі і з самим собою
Сучасний учень - це особистість, якого все цікавить. Йому хочеться знати про культуру інших країн, він багато подорожує і спілкується, прагне бути всебічно розвиненим, а, отже, учень дістає доступ до культурних цінностей нової для нього країни, розширюючи свій кругозір.
У сучасних умовах гуманістична філософія освіти реалізується за допомогою різноманітних технологій, метою яких є не тільки трансляція знань, а виявлення, розвиток, зростання творчих інтересів і здібностей кожної особистості, стимулювання її самостійної продуктивної учбової діяльності. Одними з таких технологій є ігрові технології.
Структура учбового процесу на основі дидактичної гри:
• Введення моделюючої / ігрової ситуації
• Хід гри: «введення» проблемної ситуації в її ігровому втіленні
• Дії учнів за ігровими правилами, розгортання ігрового сюжету.
• Підведення підсумків гри (наприклад: підрахунок балів та оголошення ігрових результатів).
• Самооцінка дій учасників (в умовному, моделюючому плані)
• Обговорення ходу і результатів гри, ігрових дій і почуттів учасників. Аналіз ігрової (моделюючої) ситуації, її співвідношення з реальністю.
• Учбово-пізнавальні підсумки гри
Види навчальних ігор
Одним з дієвих способів, що допомагають успішному засвоєнню іноземної мови, є активні форми занять. До таких занять відносяться: урок-конференція, прес-конференція, урок-диспут, урок-семінар, урок - заочна подорож, урок захисту професій і так далі
Вказані заняття включаються в загальний цикл занять, проводяться на завершальному етапі роботи над темою або параграфом. Їх мета - вдосконалення раніше набутих навичок і умінь усної мови (говір і слухання).
Рольові ігри
Рольова гра - це імпровізований спектакль, в якому беруть участь всі учні колективу. Кожна особистість виступає в цікавій для неї позиції. Ігрову роль вона виконує без якої-небудь зовнішньої дії. Роль стає для граючого внутрішньою необхідністю, а правила гри - внутрішніми правилами для самого себе. Спостерігаються прагнення, бажання граючого до максимального прояву особистих якостей і можливостей для виконання вимог ролі. В процесі такої гри відбувається підвищення активності, самостійності, ініціативи і творчості учнів. Ролева гра змінює характер дій і поведінки особистості.
Заняття-конференції
Заняття-конференції можуть бути проблемними, тематичними і читацькими. Конференції по іноземній мові проводяться по заданих ситуаціях у формі рольової гри (дійовими особами виступають учні). Конференції вимагають тривалої підготовки і активної участі в них всіх учнів. Педагог вибирає декількох учнів з високим рівнем навченості, які допомагають йому складати план проведення конференції, визначати питання для обговорення. Учні готують наочні посібники до уроку, випускають стінгазету, організовують виставки книг по вивченій темі, підбирають літературу до конференції, організовують індивідуальні і групові бесіди з учасниками майбутньої конференції. Педагог допомагає учням складати розгорнений план їх виступів, виділяти основні положення висловів, робити короткі висновки з них. До цієї роботи притягуються також консультанти, які розподіляють пошукові завдання між групами учнів.
Урок-диспут
Урок-диспут (від латинського міркувати, сперечатися) завжди припускає суперечку, зіткнення різних точок зору. Предметом диспуту повинна бути проблема, яка викликає інтерес учнів, бажання висловитися.
Ігри-подорожі
Педагогічні дослідження показують, що відношення учнів до навчання залежить від того, наскільки педагог орієнтується в організації навчання на їх психологічні особливості. Підліткам властиві прагнення до самостійності, визнання однолітками, тяга до романтичного, героїчного, що, на їх думку, відсутнє на звичних учбових уроках. Урахування цих особливостей не тільки виправдовує, але і затверджує вживання такої форми уроку, як подорож.
Для проведення гри учні розбиваються на команди (не менше трьох) і відправляються в подорож, мета якої цілком конкретна і, безумовно, цікава підліткам. Між командами оголошується змагання на швидкість досягнення мети. Можлива організація гри - подорож без змагання команд, але тоді обов'язково необхідно передбачити особисту першість
|