Використання системи комунікативних вправ на уроках англійської мови.
Як же перетворити процес викладання іноземної мови на комунікативний, цікавий та корисний для учнів. Найголовніше у комунікативному підході — вміння співрозмовників виражати свої думки так, щоб вони були зрозумілі іншому співрозмовнику. Що ми говоримо — важливіше того, як це говоримо.
Вважаю, що на уроці більше часу треба приділяти говорінню, потім витрачати на переклад з української мови на англійську чи навпаки з англійської на рідну мову. Використання рідної мови має бути дуже рідко(наприклад при пояснення домашнього завдання, якщо в цьому є потреба). Під час проведення своїх уроків привчаю учнів шукати вихід із ситуації і висловлювати свої думки, користуючись тим лексичним запасом, яким вони володіють(наприклад “I'm hungry” учень може сказати “I want to eat”). Вважаю помилки при вивченні іноземної мови природним явищем і, можливо. Під час спілкування учнів на уроці намагаюся не часто виправляти їх помилки. Завжди вибираю те граматичне явище, на яке б хотіла звернути особливу увагу учня (наприклад P:”He go to school at Friday” –T:”He goes to school...” - не акцентую увагу на зміни “at” на “on”, якщо виправила вже одну). На мій погляд, якщо дитину дуже часто і багато виправляти, вона втрачає впевненість у собі і буде боятись спілкування знов. Якщо учень на кожному уроці пересвідчиться, що він здатний розпочати і підтримати розмову і що це його уміння з уроку в урок удосконалюється, то до нього приходить впевненість, що він володіє англійською мовою як засобом спілкування.
Вчитель на такому уроці виступє в якості “facilitator”. Це означає, що він діє як помічник, заохочуючи учнів до спілкування і створюючи ситуації, в яких таке спілкування могло б проходити. При комунікативному підході вчитель не домінує і не є центром уваги. Учні є центром взаємодії, спілкуючись один з одним. Вчитель розпочинає інтеракцію між учнями, інколи може приймати в ній участь, але зазвичай, роль вчителя — допомога, порада учню, як правильно висловити свою думку. Взаємодія “учень — учень” має переважати на уроці. Роль вчителя також полягає в створенні дружелюбної атмосфери в класі. Це особливо важливо, коли учні висловлюють свої думки, погляди, почуття тощо. Сором'язливих учнів слід теж заохочувати до розмови. Зупинюсь на деякі форми діяльності учнів,що можно використовувати під час уроку-спілкування у рамках теми «Шкільна бібліотека» у 8 класі.
Для того, щоб учні могли виражати свої думки усно чи письмово, або зрозуміли прочитаного чи послуханого тексту, повинні володіти певним словниковим запасом.
Використовуються вправи різного характеру для ознайомлення учнів з новим лексичним матеріалом. Один із них є зۥєднання слів із перекладом. Учитель роздає картки із завданням для самостійної роботи. По закінченні роботи учні лінцюжком читають слова та словосполучення з перекладом. При читанні вголос можно навчити правильну вимову слів та виразів, а також виправляти помилки учнів.
Match the words with their translation.
a line книга в мۥякій обкладинці
a paragraph передмова
a chapter книга в твердій обкладинці
a table of contents назва
a preface карикатура
a title ілюстрація
a caricature зміст
a title page заголовок
a headline рядок
in paper-back розділ
a hard-cover book абзац
an illustration титульний аркуш
Unscramble the Words. Букви у словах заплутані. Завдання учнів угадати/знайти слово. Учитель розподіляє клас на дві команди. Потім розкладає на столі картки зі словами, в яких літери розташовано в неправильному порядку. Представноки кожної команди по черзі підходять до столу,беруть картки, складають з літер слово за темою «літературні жанри» і записують його на дошці.За кожне правильно написане слово, команда отримує один бал. Перемагає команда, яка набере більше балів.
IIFOCTN ENCSCIE-IIFOCTN
RDMAA ODCYME
ALHISICTOR VNELO TASANYF
YSP LNVEO CTDETEIVE RYOST
EGLEND TYHM
LEFBA TLHRLERI
Опрацювання нового лексичного матеріалу може здійснюватися через завдань «Заповни пропуски». Учні використовуючи нові лексичні одиниці заповнюють пропуски у реченнях. По закінченні роботи двоє-троє учнів читають доповнені речення, практикуючи правильну вимову різних типів речень.
Complete the sentences!
1. His poems were published under the _____________ of “Love and Reason”.
2. Each ________________ of this book begins with the quotation.
3. When is it coming out in _______________?
4. The first sentence of a _______________ starts on a new line.
5. A page at the front of a book that has the title and the author’s name on it is called __________________.
6. A table of ______________is a list of main points or information in a book, usually at the front of the book.
На уроках англійської мови ровиваємо чотири види мовленневої діяльності: читання, письмо, аудіювання та говоріння. Нижче охарактеризую деякі вправи, за допомогою яких розвиваємо умінь та навичок учнів у вище зазначених мовленневих діяльностей.
На першому уроці із теми на підготовчому етапі уроку можно провести бесіду (Discussion) в режимі TP1P2P3
T:
Are you fond of reading?
Is there a book you have read several times?
Do somebody (parents or teacher) makes you read books or are you a passionate reader?
Do you always read a book to the end?
Do you put aside a book that seems dull to you?
Вправа допоможе увести учнів в іншомовну атмосферу та учитель дістає певну інформацію про звичаїв та уподобань учнів, що буде корисним при підготовці до наступних уроків цієї теми.
“Information Gap”. В основі цього прийому лежить нерівномірний розподіл між партнерами по спілкуванню певної інформації, якою вони мають обмінятися на англійській мові, що є стимулом для спілкування. Наприклад, вивчаючи тему “Шкільна бібліотека”, я пропоную учням, які працюють в парах, заповнити текст інформацією, якої не вистачає, спілкуючись один одним на англійській мові. Учням в кожній парі видаю такі таблиці:
Pupil A
_______ was a woman who was very fond of reading. She _____ tried to learn something new from the ____ she read. When Mrs Smith was on a visit to a friend of hers one ________, she started to talk about books. She wanted to _____ what kind of books her friend likes best. Pupil B
Mrs Smith was a ____ who was very fond of reading. She always tried to ____ something new from the books she read. When Mrs Smith was on a visit to a _____ of hers one afternoon, she started to talk about ____. She wanted to know what kind of ______ her friend likes best.
Таким чином, в обох таблицях є вся інформація, потрібна для виконання запропонованого завдання, але кожен учень має в своїй таблиці лише частину інформації. Учні, спілкуючись на англійській мові, заповнюють пропуски в таблиці. На основі такого завдання можна організувати “True-False” тест між учнями, які працюють в парах. Щоб знайти істину, учні обмінюються інформацією, поєднують її, а потім приймають рішення.
“What would you say?” Учні отримують розгорнуте запитання і повинні англійською мовою дати повну відповідь. Наприклад, “What would you do with a million dollars?” або “If you could only have 3 things with you on a desert island, what would you bring and why?”
“ Pair Work ” . Різні види робіт можно виконати у парні роботі. Один варіант із них, коли учні отримують картки із виразами, чи реченнями з яких повинні утворити діалог.
Task: In pairs, talk about books by English or American writers you have read.
A: What books of __________________________ have you read?
B: Oh, as for me ______________________________, and you?
A: I adore _________________ and ______________________ from cover to cover.
B: Why do you like _______________________________?
A: Oh, I was taken aback when _________________________.
B: Is _______________________ full of mystery?
A: Exactly.________________________ is such a great storyteller.
B: ________ and who is your favourite _________?
A: It is_________, of course.
B: Thank you.
“Making predictions”. Такі завдання розвивають креативність мислення учнів. Перед читанням або прослуховуванням тексту учням пропонується назва та декілька речень з тексту. Потім я пропоную учням придумати свої варіанти кінця тексту. Можливий варіант таких завдань, коли перед прочитання тексту на основі картин, подані до тексту повинні уявити зміст.
Вправа “ If - statement ” . Вчитель записує на дошці цікаве “If” - твердження. Наприклад “If I were the president of Ukraine” або “If school started at 10 o'clock”. Потім, використовуючи метод “Мозкового штурму”, учні висловлюють спочатку переваги, а потім недоліки цього твердження. Спочатку учні працюють індивідуально, потім пропоную дітям працювати в групах. Порівняти кількість ідей. Мораль: одна голова — добре, а дві — краще.
“Making an Interview” . Цей вид групового спілкування є одним із найпоширеніших. При підготовці до інтерв'ю вчитель (або самі учні) визначає хто буде виступати в ролі того, в кого будуть брати інтерв'ю. Це може бути учень, якому є чим поділитись з однокласниками. Наприклад, побував на цікавій екскурсії, брав участь у шкільній виставі, тощо. До цього виду групової бесіди готую учнів від самого початку навчання англійської мови. Для цього я під час уроків якомога частіше пропоную ситуації, в яких учні питають мене або один одного про щось, пов'язане з тематикою, що вивчається, з якою-небудь подією в школі тощо. Наприклад, під час роботи над ситуаціями, пов'язаними з тематикою “Моє хобі”, вчитель може розпочати урок з повідомлення “I've got a big collection of books at home” або “I'm going to show you my collection today”. Учні по черзі задають йому питання і обов'язково дякують за відповідь. Тим, котрі соромляться або не знають, як спитати про щось, я допомагаю, підказуючи запитання англійською мовою. Звикаючи від самого початку до такої форми спілкування із вчителем і однокласниками, учні будуть охоче вступати в розмову і з новою особою. Таким чином, навчальне інтерв'ю наблизиться до реального. Можливи варіант виконання цієї вправи, коли один із учнів виступає кореспондентом, і вибираючи різні учнів із класу задає різні види запитань, кожному один чи два.
1. Where’s your library located?
2. How does your school library look like?
3. How many floors are there in your school and what is located on them?
4. How do the classrooms of the school look like?
5. What can you tell about the school gym and the school canteen?
6. What is your attitude to the school?
“Who am I?” Вивчаючи тему «Шкільна бібліотека» можна використовувати героїв літературних творів, письменників. На окремих листочках написати їхні імена. Учні вибирають бумагу і описують його. А клас повиннен дохадатитися про кого іде мова.
“Taboo”На маленьких шматочках бумаг напишемо 4-5 слів. Перше слово у переліку має бути більш загальною. Учні повинні описати перше слово у кілька речень, але не використовуючи слова, що є у переліку.
Отже, використання комунікативного методу на уроках англійської мови неозначає, що ми повинні вчити учнів лише говоріння. в кожному уроці учитель має розвивати умінь читання, письма, аудіювання та говоріння. Комунікативний метод допомагає учителям заохочувати учнів до роботи та використовувати їхні знання у щоденному спілкуванні.
|