Впровадження гри в навчання англійської мови
Нашим учням добре відома історія про Вавилонську вежу; англійське прислів’я «Скільки мов ти знаєш – стільки разів ти людина»; факти, що англійською розмовляють більше ніж мільярд людей в світі, що англійська – це мова комп’ютерних технологій, офіційна мова Олімпійських ігор, мова Євро-2012, що відбулися в Україні, і, навіть, те, що вступ до престижного ВУЗу неможливий без здачі ЗНО з англійської мови, але… Слід визнати, що масового ентузіазму і наполегливості при вивченні іноземної мови учні неспеціалізованих шкіл не виявляють.
На уроках ІМ ми вчимо дітей спілкуванню – складному процесу обміну інформацією, взаємодії, взаєморозуміння та взаємовпливу. Часто виходить так, що учитель і учні нецікаві один одному як мовленнєві партнери. Не виникає цілей, мотивів і потреби в спілкуванні. Відсутня комунікативна мотивація.
До того ж англійська мова, на думку дітей – складна. А лінгвісти зазначають, що «іноземній мові не можна навчити, її можна тільки вивчити». Розумієте, яку важку ношу покладено на плечі учнів! Щоб здолати таки перепони, учня треба активізувати фізично, інтелектуально, естетично, соціально.
І найбільш ефективний метод це зробити – грати. Ігрова діяльність на уроці нівелює труднощі, виконуючи безліч цінних функцій:
• Безумовно гра розважає, приносить задоволення, стимулює зацікавленість.
• Гра виконує розвиваючу функцію та функцію самореалізації, спонукає до фантазії.
• Функції соціалізації та комунікативності проявлення в рольових іграх.
• Терапевтична дія ігрової діяльності відбувається,коли на уроці було створено ситуацію успіху, подолання труднощів.
• Дуже важливим є поєднання в ігровій діяльності візуальності, руху, кольору, музики - вербальних і невербальних засобів спілкування,що сприяє реалізації релаксичної та естетичної функцій гри на уроці ІМ.
• І, нарешті, навчальна діяльність полягає у стимулюванні та загостренні мисленнєвої активності. Це ігри з завданнями: відгадай, порівняй, з’ясуй чому, здогадайся, знайди.
Як бачимо, ігрова діяльність на уроках ІМ – дуже вдячна справа, бо в ній інтегруються інші продуктивні форми і методи навчання ІМ: проектна методика, групова та парна робота, методи проблемного навчання: дискусія, інтелектуальний штурм, метод «круглого столу».
“Человек играет только тогда, когда он в полном значении слова человек, и он бывает вполне человеком лишь тогда, когда играет”. (Ф.Шиллер)
Ознайомлення з теорією організації ігрової діяльності на уроках іноземної мови.
Дитина грає завжди. Гра це планомірна, розумна, підкорена певним правилам система поведінки. У грі розвиваються творчі, розумові здібності дитини, в ній передбачається прийняття рішення: як вчинити, що зробити, як виграти…
Навчальні ігри допомагають зробити процес навчання іноземній мові цікавим та захоплюючим. Атмосфера захопленості, відчуття рівності дають можливість учням подолати скутість, зняти мовний бар'єр, втому, знизити тривожність, тощо.
За допомогою гри добре відпрацьовується вимова, активізується лексичний та граматичний матеріал. Рольова гра є чудовою основою для навчання спілкування, тому що в ній задаються умови та ролі, які моделюють реальні життєві ситуації. Окрім того у грі виокремлюються реальні стосунки між учасниками, тобто, за висловом Л.Виготського, "гра - це арифметика соціальних відносин."
Оскільки використання рольових ігор передбачає створення особливого навчального простору, в якому учень готується до вирішення важливих проблем та реальних ускладнень, "проживаючи" їх та способи їх вирішення, завдання вчителя полягає в тому, щоб, по-перше, створити життєвоважливу ситуацію, по-друге, розподілити ролі і, по-третє, сформулювати пошукові завдання, що випливають із ситуації. Під час проведення рольової гри змінюється також і роль вчителя – якщо традиційно вчитель повинен контролювати мовленнєву діяльність учня, то в умовах гри контроль та з боку вчителя повинні бути припинені як тільки учень почав обігравати роль.
Спілкування під час рольової гри є ефективним та невимушеним, якщо у учнів є набір завершених фраз, які вони можуть використовувати у ситуаціях, вільно ними оперуючи.
При виборі завдань для рольової гри потрібно враховувати рівень знань учнів та потреби, інтереси та досвід учнів. На уроках іноземної мови проводяться багато завдань, які пов’язані з рольовими іграми. Ігрові завдання, які не потребують створення мовної ситуації і, в яких використовується переважно згадування; групові форми роботи, коли вчитель може втручатися та корегувати роботу учнів; опрацювання діалогів, коли учні (хором та окремо) тренуються у правильній, наближеній до носіїв мови, вимові; заповнення пропусків у діалогах за допомогою необхідної лексики (але при цьому відсутні ролі, які треба зіграти); вільне складання діалогів у групах у письмовій формі – всі ці види завдань можна розглядати, як підготовчу роботу до проведення рольових ігор.
Класифікація рольових ігор
Стронін М.Ф. пропонує таку класифікацію рольових ігор у відповідності до мовних навичок, формуванню яких вони сприяють:
граматичні;
лексичні;
фонетичні;
орфографічні;
аудитивні;
мовні.
Граматичні ігри.
Дані гри переслідують цілі:
створити природну ситуацію для вживання даного мовного зразка;
розвинути мовленнєву творчу активність учнів.
Лексичні ігри.
Дані гри переслідують цілі:
тренувати учнів у вживанні лексики в ситуаціях, наближених до природної обстановці;
познайомити учнів з сполучуваністю слів;
розвивати мовну реакцію учнів.
Представляється ефективним користуватися лексичними іграми на всіх етапах навчання
Фонетичні ігри.
Вони практикують і розвивають вимовні навички: інтонацію пропозицій, фонеми. Можна використовувати гру під назвою Intonation Game.
Орфографічні гри.
Мета даних ігор - вправа в написанні англійських слів. Частина ігор може бути розрахована на тренування пам'яті учнів, а частина - на деяких закономірностях в правописі англійських слів.
Творчі рольові та ділові ігри.
Такі ігри формують в учнів навички говоріння, аудіювання. Одним із завдань подібного роду ігор є навчання учнів мовленнєвої реакції в процесі комунікації.
Рольову гру, згідно з її компонентами, доцільно зобразити у вигляді схеми, наведеної нижче.
Структура рольової гри
роль, яку виконує учень
ігрові дії, за допомогою яких ця роль реалізовується
Рольові ігри можуть ефективно використовуватись на різних етапах навчання.
Презентація рольової гри «Детективи» в 3 класі.
Введення в ігрову ситуацію. Учні – слухачі Поліцейської Академії. Вони складають іспит на профпригодність, виконуючи різні ігрові завдання. Шановні гості – екзаменаційна комісія. Кожен з членів ЕК має екзаменаційний лист. Дуже прощу вас уважно слідкувати за перебігом подій в аудиторії та виставляти свої оцінки. По закінченні іспиту ми сподіваємось побачити результат.
Створення ігрової ситуації. T : Hello guys! Glad to greet you at the unusual English lesson. Today you are not schoolchildren, you are the students of the Police Academy: best detectives, policemen and sheriffs, people of vivid imagination, brilliant ideas and great intellect. We’ll tests your professional skills , so you have a real brain-storm.
Рольова гра «Детективи»
Test № 1 / Task № 1 « Тест на вміння проводити асоціації».
T : Yesterday I got the letter. There was the card in it. Look! What is it?
Pupils: it’s a clock
I think… - a pizza
- the sun
- the moon …
Task № 2 Тест на вміння висувати (будувати) версії.
T : You’ve guessed. It’s a face, smiling happy face.
This boy is happy. Can you give me the reasons why?
Pupils : He is happy because …
He has got «12» ,a computer, a cat …
He likes to play football, do sums …
He can speak English, swim …
Task № 3 Зібрати відомості про практику за доказами. Тест на практику уявної діяльності (вміння зіставляти факти, абстрактно мислити).
T : I consider smb stole the dog. At the place of crime we found a bag. Look at the list of things we’ve found. What can you tell about the criminal.
Список знайдених речей.
Фото членів сім'ї,
500$ , пачка сигарет,ключі від машини,права на ім’я Боба Роя
P-s : This is a man He has bad habits …
He has a family His name is …
He has a car He is rich
Task № 4. Тест на спостереження,вміння проводити порівняння.
Складання фотороботу. Практика за описом.
T : We are lucky! We have the description of our criminal.
Reed and make the photorobot.
На дошці картки з зображенням губ, очей, носа …
He has a big nose
He has thin red lips …
Учні читають речення (по черзі) обирають необхідну картку, складають єдиний портрет.
3. Підведення підсумків ігрової діяльності.
T: Thank you , colleagues. Thank you very much for your hard work. I hope it doesn’t take much time to find the thief.
Т: О результатах іспиту ми дізнаємося у нашої поважної комісії. Прошу членів комісії підняти сигнальні картки.
Підведення підсумків роботи студії.
Під час перегляду фрагмента уроку гості – екзаменаційна комісія. Їм пропонується екзаменаційні листи.
Рольова гра (англ. Role-playing game - RPG) – гра розважального значення,вид драматичного дійства, учасники якого діють в рамках обраних ними ролей, разом створюють і діють відповідно до обраного ними сюжету.
Мотивація – фактори,що спонукають до діяльності.
Комунікативна мотивація (лат. соттипісо — спілкуюсь з кимось; виробництво, передача та споживання значень через різні засоби: усні, друковані, радіо, фільми, комп´ютерні мере¬жі — в безлічі контекстів: міжособистісних, расових, культурних, політичних, організаційних, міжнародних)
|