ЗАСТОСУВАННЯ КОМУНІКАТИВНИХ ВПРАВ У НАВЧАННІ ДІАЛОГІЧНОГО МОВЛЕННЯ
Задача вчителя іноземної мови на сучасному етапі передбачає навчання школярів комплексу вмінь спілкування в класі. При цьому передбачається широке використання комунікативних вправ на уроках англійської мови.
1. Використання невербальних засобів спілкування (жести та міміка)
Використання невербальних засобів спілкування – жестів та міміки – є дуже корисним способом розкриття значення слів для учнів-початківців, оскільки таким чином можна уникнути довгих пояснень як рідною мовою, так і мовою, що вивчається, тобто англійською. Учителі можуть користуватися жестами та мімікою для уточнення значення нового слова чи фрази, а також для організації завдань для мовленнєвої діяльності учнів.
Учителі користуються рядом жестів для контролю і керування класом.
Наприклад:
Значення Жести вчителя
Listen (Слухайте) - Рука прикладена до вуха.
Аll repeat (Всі повторюють) - Жест рукою, який охоплює весь клас.
Get into pairs (Працюйте в парах) - З'єднуються дві руки разом.
Pay attention (Зупиніться/зверніть увагу) - Піднімає руку або плескає долонями.
Wrong (Невірно) - Хитає головою або пальцем.
Try again (Спробуй знову) - Жест заохочення повторення дії.
2. Англійська та рідна мови і час мовлення вчителів та учнів на уроці
Для того, щоб заохотити учнів якомога частіше використовувати англійську мову на уроці, необхідно домовитися, що вона буде основною мовою спілкування у класі. Прості інструкції можуть даватися англійською мовою. Учнів треба заохочувати ставити запитання англійською мовою якомога частіше і експериментувати з мовою.
Для того, щоб учні могли висловлюватися англійською мовою на уроці, їх необхідно зацікавити в цьому і створити можливості для ефективного спілкування їх між собою і з учителем.
Наприклад:
Тalking about permission.
Write true sentences.
At home I can ... but I can't...
- watch TV until eleven o 'clock
- eat ice-cream for breakfast
- play loud music in my room At school we can ... but we can't...
- play football
- use a dictionary in English lessons
- listen to pop-music
Talking point
1. Think about your experiences of learning a skill, e.g. another foreign language, playing a musical instrument, playing a sport, etc.
Prepare your own answers to these questions first, and then compare your answers with a partner.
a) What skill did you learn?
b) Where and when did you start?
c) How did you learn? Did you have a book, a video, a teacher?
d) What are some of the things you remember most clearly?
e) How successful were you? Why?
2. Now share your experiences with the class and agree on the most successful ways of learning a new skill.
Для того, щоб закріплення лексико-граматичних структур, у даному випадку способів вираження дозволу та заборони, відбулося в реалістичному контексті, учням пропонують написати речення, близькі до їхнього досвіду.
Учні не тільки використовують англійську мову, щоб передати реальну і цікаву інформацію один одному і вчителю, вони також можуть відкрити для себе нові методи і прийоми вивчення мови.
3. Організація парної і групової роботи на уроці
Комунікативно орієнтовані НМК (навчально-методичні комплекси) містять чимало завдань для парної і групової роботи. Деякі вчителі турбуються, що якщо дозволити багатьом учням говорити одночасно, то це призведе до зриву дисципліни і тиші у класі. Цей ризик можна звести до мінімуму, якщо давати чіткі інструкції щоб учні розуміли, що вони мусять робити, і короткі завдання, щоб діти не втрачали інтересу і не ставали невгамовними.
НМК Discover English містить список корисних рекомендацій для розвитку продуктивних умінь на уроці:
1. Ретельно підготуйте завдання.
2. Використовуйте схожі прийоми навчання, щоб учні звикли до них.
3. Не кваптеся з поясненням і показом завдань. Робіть усе це повільно.
4. Пропонуйте учням брати участь у демонстрації прикладу.
5. Гамір свідчить про те, що учні працюють, але учнівська діяльність мусить бути цілеспрямованою.
6. Уважно слідкуйте за тим, як учні виконують завдання. Якщо вони не зрозуміли, що їм слід робити, не залишайте завдання. Зверніться до всього класу і розберіться у чому складність. Якщо необхідно, знову продемонструйте завдання і покажіть, як треба його виконувати.
Для ефективної роботи на уроці потрібно:
Поділити клас на пари. Якщо в класі непарна кількість учнів, то одна група може складатися з трьох учнів, і вони можуть по черзі підтримувати розмову.
Пояснити завдання.
За допомогою кількох учнів продемонструвати приклад для всього класу.
Наприклад:
Teacher: Do you like coffee?
Pupil: Yes, I do.
Teacher: Do you like hamburgers?
Pupil: No, I don't.
Попросіть інших учнів по черзі продемонструвати завдання для всього класу.
Наприклад:
Pupil 1: Do you like ice-cream?
Pupil 2: Yes, I do.
Pupil 1: Do you like coke?
Pupil 2: No, I don't.
Pupil 3: Do you like fish?
Pupil 4: No, I don't.
Pupil 3: Do you like hamburgers?
Запропонуйте усім учням попрактикуватися у парах – поставити запитання і дати відповіді на них.
Під час виконання завдання підходьте до кожної пари, підбадьорюйте їх роботу, занотовуйте серйозні помилки.
Після закінчення завдання поділіться своїми враженнями про роботу учнів, виправте помилки, які ви почули.
Організація ефективної роботи учнів у групах подібна до планування парної роботи:
Група не повинна складатися більше ніж з п'яти учнів.
Учням необхідно дати час для того, щоб вони навчилися працювати разом.
Роботу в групах ніколи не варто затягувати.
Не втручайтеся, якщо група вже почала працювати над завданням. Підходьте до груп і прослуховуйте їх, але не затримуйтесь біля жодної групи занадто довго, оскільки ваша постійна присутність може негативно вплинути на те, чому ви намагаєтеся сприяти.
4. Як сприяти участі учнів у спілкуванні?
Це прийом заохочення учнів до власного непідготовленого висловлювання - відтинку мовлення, думки чи ідеї без прямої допомоги учителя. Користь такого прийому в тому, що учні швидко втягуються у мовленнєву діяльність і захоплюються нею: вони розмірковують, висловлюють свої думки, згадують відповідні форми для того, щоб виразити себе, і все це показує учителю, який об'єм матеріалу учні дійсно засвоїли і як вони можуть його використовувати у процесі спілкування.
У наведеному нижче прикладі вчитель намагається спровокувати іменникову фразу a news programme, мовну одиницю, яку учні знають, але, можливо, не можуть згадати відразу:
Teacher: Last night I was watching TV. I saw something very interesting. What do you think it was?
Pupil 1: A film?
Teacher: No, it wasn 't a film. It's on every night.
Pupil 2: Adverts?
Teacher: No, not adverts! More interesting than that!
Pupil 3: A programme...
Teacher: Yes, a programme. What kind of programme?
Pupil 4: News?
Teacher: Yes, good! Put it together. What do we call it in English? A n-..?
Pupil 5: A news programme!
Teacher: Very good, yes – a news programme.
У цьому відтінку процесу спілкування учителя з учнями п'ятеро з них і брали безпосередню участь, в той час як усі інші мали можливість слухати, розмірковувати, згадувати мовні одиниці, готуватися до висловлювання власних варіантів – словом, у них з'явилася потреба і умови для використання своїх знань англійської мови.
Практичний досвід навчання діалогічного мовлення дозволяє виділити (умовно) 4 види комунікативних вправ, які сприяють виробленню навичок діалогічного мовлення.
Перший вид вправ передбачає складання мікродіалогів (запитання-відповідь, спонукання-згода/відмова і т. д.) за поданою темою, використовуючи зразок мовлення та подану нову лексику. Наприклад:
Pupil 1: Where are you from?
Pupil 2: I'm from Ukraine. And you?
або
Pupil 1: Would you like a cup of tea?
Pupil 2: Yes, sure/No, thank you.
Другий вид вправ – навчання діалогічному мовленню з використанням тексту-зразка. Наприклад: Прослухайте діалог без тексту з попередніми орієнтирами (запитаннями за змістом, правдивими та неправдивими твердженнями, ключовими словами).
Наприклад, по темі: Shopping for clothes.
Work with a friend. Take it in turns to be the customer (A) and the shop assistant (B).
A. Excuse me. I'm looking for a jumper (blouse…)
B. What size are you?
A. I'm size 12 (14…)
B. We've got size 12 in red or yellow (white and black…)
A. I'll try on the red one, please. Where are the changing rooms?
B. They're over there.
A few minutes later.
B. Does it fit you?
A. No, it's too baggy (tight…). Have you got a smaller size?
B. Yes, we've got a size 10. Here you are.
A. Thanks.
Третій вид вправ передбачає складання власних діалогів з використанням зорових вербальних опор у вигляді діалогу-схеми і діалогу-підстановчої таблиці. Наприклад: Прослухавши на занятті тематичні діалоги, студенти складають власні, використовуючи діалог-схему:
Діалог з теми "Візит в театр"
A: What is the play about?
B: …..
A: Is it worth seeing?
B: …..
A: Would you like to see it again?
B: …..
A: What‘s on at the theatres tonight? Let‘s have a look at the "Where to go" column in the newspaper.
B: ……
A: Oh, we have a wide choice. What theatre do you prefer?
B: ……
A: But I am afraid we shall not get tickets.
B: ……
Четвертий вид вправ побудований на складанні діалогу відповідно до навчально-мовленнєвої ситуації. Ці рецептивно-продуктивні мовленнєві вправи носять творчий характер. Опори, як правило, не використовуються. Наприклад:
Work in pairs. You go on a business trip. Role-play booking a flight (a train), reserving a room and a procedure at the check-in desk (the customs) at the airport
Наведемо приклад організації та проведення фрагменту уроку з англійської мови при вивченні теми "The Animals of Australia" ("Тварини Австралії"), що передбачена навчальною програмою для четвертого класу загальноосвітньої школи. Мета заняття була наступною: 1) засвоєння учнями лексичних одиниць, які позначають представників фауни Австралії; 2) розвиток вміння описувати тварин, використовуючи активний вокабуляр; 3) подальший розвиток мовленнєвих умінь з даної теми.
Заняття проводилося з урахуванням наступних етапів:
Активізація раніше вивчених лексичних одиниць. На даному етапі використовувався метод незакінчених речень. На дошці був записаний ряд іменників, що позначають різних тварин. Учням пропонувалося пояснити, з яким континентом/країною у них асоціюється дана тварина, відповідаючи за зразком.
Наприклад: "I think an elephant lives in Africa". Відповідаючи по черзі, учні мали можливість кожен висловити свою думку та порівняти її з думкою своїх товаришів. Даний метод мозкового штурму дозволяв активізувати мислення учнів, вчив культурі спілкування.
Введення нових лексичних одиниць, їх семантизація. Клас ділився на три групи, кожна група отримувала пакет молюнків з зображеннями різних тварин. Перед кожною групою ставилось завдання розділити тварин за територією проживання та виділити тих тварин, які проживають саме в Австралії. Даний вид роботи стимулював творчий пошук, залучав кожного учня до активної діяльності на уроці.
Розвиток навичок діалогічного спілкування. Перед учнями стояло завдання скласти власний діалог на тему, що вивчається, спираючись на діалог-модель. Це завдання передбачало роботу в групах, під час якої учні отримували можливість вільно висловлюватись, забезпечувало високу активність тих, хто навчається, оскільки в парній роботі брали участь всі без винятку.
Наведемо приклад такого діалогу:
Pupil 1: What animal is your favourite?
Pupil 2: A kangaroo.
Pupil 1: Where does it live?
Pupil 2: I think, it lives in Australia.
Pupil 1: Can it jump?
Pupil 2: No, it can't. But it can run fast.
Pupil 1: Is it dangerous?
Pupil 2: No, it isn't. Kangaroos are clever and beautiful.
Таким чином, урахування комунікативної спрямованості уроків англійської мови, широке використання різноманітних комунікативних вправ допомагає досягти мети навчання діалогічного мовлення в умовах середньої школи.
|